Ik en het openbaar vervoer - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sylvia kuus - WaarBenJij.nu Ik en het openbaar vervoer - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sylvia kuus - WaarBenJij.nu

Ik en het openbaar vervoer

Door: sylvia02

Blijf op de hoogte en volg sylvia

27 Februari 2011 | Thailand, Chiang Mai

Hallo trouwe lezers,

Hier weer even een berichtje uit het zonnige Thailand. Op dit moment zit ik in Chiang Mai, dat is in het noorden van Thailand. Dat lijkt alsof ik van Maastricht naar Groningen met de trein ben gegaan, maar het openbaar vervoer gaat hier toch ietsjes anders.

Allereerst ging ik op zoek naar een informatiebureautje. Daar heb ik eerst een uur gezeten om de goedkoopste manier te vinden om naar Chaing Mai te komen. Gelukkig was de vrouw heel aardig en werd het uiteindelijk: nachtboot, overdag een bus en dan de nachttrein. Klinkt heel makkelijk. Er werd iets op een papiertje gekrabbeld, en daar was dan ook mijn ticket. Wel moest ik 's avonds nog even terug komen voor mijn treinticket. Zo gezegd, zo gedaan.

Die dag ben ik nog met een Nederlands meisje naar het mooiste eilandje geweest wat ik tot nu toe gezien heb. De foto's uploaden lukt niet via deze computer, dus als je foto's wilt zien verwijs ik je naar mijn facebook.
Ook heb ik ontzettend gelachen met haar en eindelijk weer even echte 'vrouwenpraat' kunnen hebben. Je weet wel; over mannen, (ex)geliefdes, gewicht, shoppen enz. In 1 woord: Heerlijk!!
Zij kwam toevallig ook uit Utrecht, dus we gaan zeker nog eens afspreken als we thuis zijn.

Maar goed, ik die avond afscheid van iedereen nemen. Wat niet leuk is, want ik had een hele leuke groep ontmoet en op naar de plek waar de taxi klaar moest staan. Daar stond echter een taxi die er altijd stond, en geen 'speciale' taxi. Maar goed, de taxichauffeur zei dat hij wist waar ik heen moest dus ik ging maar met hem mee. Toen ik bij de pier aankwam stonden er 3 gigantische boten voor mij. Het stomme was (ja ik moet beter opletten), dat ik vergeten te vragen was, wat de naam van de plaats was, waar de boot eerst heen ging. Ik dus maar even naar een vrouwtje. Zij zei direct: Ja, je zit goed, je moet op deze boot. Toch vertrouwde ik het niet helemaal. Ik moest namelijk wel de goede boot hebben, anders kwam ik niet bij mijn bus uit en al helemaal niet bij de trein die vanuit Bangkok naar Chaing Mai ging. Ik ging daarom maar niet direct de boot in maar bleef gewoon wat hulpeloos voor mij uitstaren. Wat hielp. Na ongeveer 10 minuten kreeg ze medelij, en verwees ze me toch door naar de boot aan de rechter kant. Hier werd mijn geschreven ticket direct omgezet naar een echte ticket en wist ik dat ik goed zat. Joehoe! Stel je echter voor dat ik naar die vrouw geluisterd had, dan was ik dus in een totaal verkeerde plaats terecht gekomen. Weer een bewijs van dat ik altijd naar mijn gevoel moet luisteren.

Ik was ontzettend vroeg (2 uur van te voren), maar besloot toch om maar aan boord te gaan. Iedereen had mij gewaarschuwd dat de nachtboot echt verschrikkelijk was. Dat iedereen naast elkaar lag, op matrasjes van 60 cm en dat alles gejat werd. Toen ik binnenkwam viel het heel erg mee. Gewoon gezellige stapelbedjes en ik kon heerlijk ergens boven gaan liggen. Na een uur kwamen er echter steeds meer mensen aan boord, en snapte ik waar de mensen mij voor gewaarschuwd hadden. Er was geen plek meer in de bedden en allemaal matrasjes werden overal vandaan gehaald. Later hoorde ik van Engelse meisjes dat zij zelfs op het dek geslapen hadden! Wat een geluk had ik.

Ik heb misschien 4 uurtjes geslapen, maar beter dan niks. Daarna werden we ergens gedropt, en weer geen idee wat er nu ging gebeuren. Ik liet mijn busticket aan verschillende taxischauffeurs zien, maar steeds werd er gezegd: nee, ga maar naar die. Als ik dan bij 'die' aankwam kon ik weer naar een andere 'die'. Uiteindelijk was er een goed engels sprekende taxichauffeur en die bracht mij naar 1 of ander internetcafe. Dat scheen dus de busstop te zijn. Mijn geschreven ticket werd omgeruild voor een mini stikkertje met daarop BNKK en ik was klaar voor vertrek. Ik voelde me net een koe met een stikker op mij. We moesten nog 2 uur wachten, maar daar was dan toch de bus. Ik kwam iig in Bangkok!

Na een busreis van 9 uur kwamen we aan bij het busstation. Het bleek ergens buiten de stad te zijn. Iedereen die in die bus zat, ging naar Kosan road, dus ik was weer op mezelf aangewezen. Haha, iets wat ik niet echt gewend ben aangezien ik altijd erg goed ben in het achterna lopen van andere mensen. Er was wel een aardige jongen die mij meehielp met het informeren naar de goede bus. Uit de gebaren van een Thai, kon ik opmaken dat ik links moest. Dit leek mij raar, aangezien al de bussen rechtvoor mij stonden, maar ik moest volgens hem de hoek om en op zoek naar bus 705. Aangezien ik geen andere keus had, besloot ik maar de weg naar links te volgen. Het gevolg: allemaal getoeter, want er was geen voetpad. Toen ik de hoek omkwam zag ik wel allemaal bussen staan! Er stopte een bus en toen ik mijn treinticket liet zien, zei hij dat ik in kon stappen. Voor het eerst in een lokale bus, is ook leuk om mee te maken. Ze stoppen namelijk bijna niet. Als je erin wil, moet je gewoon je hand opsteken, meerennen en erin springen. Haha, ik heb geen idee hoe die mensen dat allemaal voor elkaar krijgen.
De vrouw van het informatiebureau had gezegd dat het treinstation 'vlakbij' was. Ik zat onderhand al een uur in de bus, dus was benieuwd wat zij verstond onder 'vlakbij'. Toen ik het vroeg zei de buschauffeur dat het allemaal goed kwam. Uiteindelijk heeft het 2 uur geduurd. Ik was blij dat ik geen nauwe aansluiting had!

Na wat gegeten te hebben, en nog 2 uur gewacht te hebben kon ik de nachttrein in. Ik was toen best wel heel erg moe en begon het thuisfront te missen, want vond de reis nu toch wel lang duren. Dan is het best saai alleen! Haha, jaaa ik ben jullie niet vergeten, dat is toch ook wel leuk om te horen?!
Ik had een heel lief vrouwtje die vroeg of ik ontbijt wilde. Dat wilde ik wel. Toen ik die nacht heerlijk had geslapen werd ik dan 's ochtends ook gewekt met : Sylvia Breakfast!!!
Nou, dat is dan toch wel weer leuk?!

Uieindelijk heb ik er iets van 40 uur over gedaan, maar ik ben er! Ik ben vanmiddag met een Portugees meisje een heel leuk marktje op geweest. Ohhhhhh als ik genoeg geld had en misschien nog wel belangrijker genoeg ruimte in mijn backpack, dan had ik echt alles gekocht. Zoveel leuke spulletjes!

Morgen gaan we een wandeltocht van 5 km lopen. Haha mits we de bus kunnen vinden die we moeten hebben!!!


  • 27 Februari 2011 - 11:20

    Bianca:

    Haha leuk om zo je openbaar vervoer avontuur te horen!! Goed gedaan, altijd op je gevoel af ;-)...en zit ook weer een leerpuntje in voor mij haha!!

  • 27 Februari 2011 - 11:22

    Catherine:

    spannend hoor allemaal! reisje van 40 uur....kun je 2 keer op en neer naar oostenijk hahahaha
    go for it girl!

  • 27 Februari 2011 - 11:37

    Willem:

    haha klinkt als een grote chaos! Nou gelukkig dat je een goed gevoel hebt vinden we hier ;).
    We zijn trots op je hoor!

  • 27 Februari 2011 - 12:02

    Nousch:

    Heey Syl, wauw! Wat een avonturen weer, jeetje, ben echt trots op je!
    Dit is je beste verhaal tot nu toe :) en heel leuk om te lezen!

  • 27 Februari 2011 - 12:14

    Jonathan:

    Nice! Vertel eens wat meer over die Hans Klok!

  • 27 Februari 2011 - 13:19

    Bizj:

    Wat een verhaal! Weer zo'n avontuur! Je kan in ieder geval zeggen dat je veel mee maakt!
    Veel plezier nog!

  • 27 Februari 2011 - 14:27

    Ilja:

    Haha poeh, ik word al moe van het lezen over al die onzekerheden wat betreft het reizen, maaar het is helemaal goed gegaan!! Super goed! Je leert er iig veel van!
    Leuk dat het zo klikte met een meisje uit Utrecht :) Ben benieuwd of je weer een nieuwe leuke groep hebt ontmoet, maar sowieso ben je al gezellig met een Portugees meisje. Leuk allemaal hoor! Geniet!! X Il

  • 27 Februari 2011 - 17:35

    Marika:

    Wat een avontuur, als je terug bent kun je een boek gaan schrijven :)
    Pas goed op jezelf
    xx

  • 27 Februari 2011 - 18:16

    Fay:

    Syllie, super goed! Een echte reiziger en doorzetter. Ik zie jou nog wel op enkel een fietsje van het ene naar het andere land reizen, ;) heel veel plezier!!

  • 27 Februari 2011 - 20:48

    Kitty:

    en alweer een avontuur rijker... :D echt super! Lees altijd je verhalen met heel veel plezier, kus

  • 27 Februari 2011 - 23:22

    Durk En Gerry:

    hee, die Syl, mens wat weer een belevenis. alle bewondering dat je na een reis van 2, 3, 4, ,5 ,6, 7, 8, ....18,..30,...40 uur de moed nog niet opgeeft. Geniet van alle mensen die je tegenkomt, en...wij blijven je volgen X

  • 28 Februari 2011 - 15:37

    Pappie:

    Hey grote dochter,
    Je komt er toch maar mooi!Het is allemaal zo herkenbaar,want het verschilt echt niet veel met Vietnam,als ik het allemaal zo lees.Ga je in Chang Mai ook een olifantentocht maken,want dat kan daar toch?Je had altijd al wel een hoop te vertellen,maar we boeken nu alvast een weekje "verhalen uit eigen werk " door Sylvia,want je maakt nu wel heel veel mee!!!
    Liefs en een dikke knuffel van je trotse pappie xxx

  • 02 Maart 2011 - 20:23

    Marina:

    Hey Syl, wat een belevenissen en heel herkenbaar toen Arie en ik in Vietnam waren. Spannend zo'n reis, maar als je dan weer op de juiste bestemming bent aangekomen geeft dat echt een goed gevoel.
    Heb de foto's op facebook gezien, wat is het daar mooi zeg!
    Leuk om de verhalen te blijven volgen .

    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes Marina

  • 02 Maart 2011 - 20:51

    Alice Van De Kuil:

    Hoi Sylvia, wat leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet en ziet en beleefd! Wat ben je toch een leuk mens! Oh wat gaaf wat je allemaal hebt gedaan en gaat doen! Have fun! X Alice

  • 03 Maart 2011 - 13:44

    Bas:

    Haha wat een verhaal! Ik ben erg onder de indruk van je creativiteit, vooral je strategie om 10 minuten lang hulpeloos voor je uit te staren vind ik inventief. Die ga ik ook eens proberen.
    Have fun!

  • 04 Maart 2011 - 12:03

    Mirre:

    Sa-wat die - Sylvia! Ik heb net rustig al je verslagen zitten lezen.. erg indrukwekkend. Hoop dat je komende 2 maanden de mogelijkheid vindt om de dingen te ondernemen die op je wensenlijstje stonden! Hoop iets te lezen over grote olifanten en surferdudes met gitaren in je volgende reisverslag! Take care! dikke kus uit het Swolsche

  • 05 Maart 2011 - 16:36

    Marijke:

    Joh, wat een reis...40 uur onderweg!~
    Daar moet je in ons kikkerlandje heel wat keer van Groningen naar Maastricht rijden en vice versa.

    Veel plezier.

  • 08 Maart 2011 - 08:27

    Mirjam En Don:

    Hey Syl, fijn dat je het nog naar je zin hebt. Ik begreep dat je nu in Laos zit, kun je mooi je Frans ophalen... en lekker stokbrood eten. Nou meid ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.

    Liefs uit Pattaya x

  • 15 Maart 2011 - 12:28

    Utrechts Meisje:

    Hiiiii Syl,

    B´tje laat, maar beter laat dan nooit: i'm home ofwel back in Utreg!! Echt heel raar en t lijkt alsof ik helemaal niet ben weggeweest...deze week lekker mijn vrienden zien en op zoek naar een (tijdelijke) baan. Pff, t Ne leven begint weer.

    Leuk om te lezen wat je over onze ontmoeting schreef :) Was ook echt super gezellig! Heb nog vaak aan je ged8 en ook aan je lange reis ja...jeetje, dat ging dus allemaal niet zo heel soepel! Gelukkig uiteindelijk allemaal goedgekomen.

    En Melvin dus nog gezien ;) tell me more please!!

    Heb ook je 2 andere verslagen gelezen: top hoor! Geniet nog maar lekker van alles; vooral van je vrijheid en nix hoeven.

    Dikke x Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Zuidoost Azie

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2011

Naar huis

02 Mei 2011

EInde van de reis

20 April 2011

De blonde toerist tussen de Cambodjanen

11 April 2011

Verliefd

25 Maart 2011

Dan Than Trannetjes
sylvia

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 44119

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 07 April 2016

1,5 jaar de wereld over!

12 Augustus 2013 - 07 September 2013

Ontdekkingstocht door de Himalaya

10 Januari 2012 - 11 April 2012

Zuid- en Midden Amerika

09 Februari 2011 - 09 Mei 2011

Zuidoost Azie

Landen bezocht: